Swift mě mile překvapil

Swift mě mile překvapil

První dubnovou sobotu se rozjelo i „malé“ mistrovství sprintových soutěží. Úvodním podnikem osmidílného Timeseal Mistrovství ČR ve sprintrally totiž byla Rally Vrchovina. Tuto soutěž, jedoucí se v okolí historického městečka Slavonice nedaleko Jindřichova Hradce, provázelo zimní počasí. Stále se neloučící zima totiž přinesla nové přívaly sněhu. Bohužel toto zimní počasí některé posádky od samotného startu odradilo. Nikoliv však Jiřího Sojku s Jindřiškou Žákovou, kteří přijeli vyzkoušet svou novinku v podobě Suzuki Swift Sport. V minulém rozhovoru jsme se loučili s tím, že Jiří Sojka s autem zatím moc nenajel, a že k opravdovému srovnání dojde až v ostrém závodě, tedy na Rally Vrchovina.

Jirko, gratuluji k úspěšnému absolvování Vrchoviny s novým vozem. Jak jsi byl s autem spokojený?
„Děkuji. Jak jsem byl spokojený s autem? Musím říct, že mě velice příjemně překvapilo. Čekali jsme na ostrý start, abychom mohli naše časy porovnat přímo se soupeři. K tomu došlo na Vrchovině, kde jsme nechtěli dojet poslední, ale nakonec jsme byli druzí o pouhých 1.6 sekundy. Opravdu jsem spokojený.“


Na úvodní rychlostní zkoušce jsi ale se Swiftem byl chvíli i mimo trať?
„Hned na první erzetě jsme dojeli před námi startující Škodu Fabia. Začal jsem přemýšlet, kde a jak bych ji předjel. Bohužel jsem se asi více zamyslel a přehlédl retardér, který mezi tím přišel. Než abych ho rozrazil, tak jsem to pustil mimo. Nic se nestalo, normálně se nám podařilo vycouvat, správně projet retardér a pokračovat dál v soutěži. Ve výsledcích mě pak překvapilo, že i přes tento incident jsme nebyli s Jindřiškou poslední.“

Na další rychlostní zkoušce se ale objevila technická závada?
„Na dvojce nám odešly zadní brzdy. Do auta začala kapat brzdová kapalina a auto nebrzdilo. Navíc přestala fungovat i ruční brzda. To mělo za následek, že jsme většinu odbočení projížděli rovně, což nás zpomalovalo. Naštěstí se v servisu mechanikům podařilo brzdy opravit a my mohli vyrazit na další rychlostní zkoušky. I přes tyto problémy jsem byl s autem spokojený a nebyli jsme na posledním místě ve třídě, jak jsem předpokládal.“

Poslední? Vždyť jsi po opravě v servisu začal jednotlivé rychlostní zkoušky vyhrávat?
„Čtvrtá erzeta mi udělala opravdu radost. Byli jsme na ni nejrychlejší a auto fungovalo bez jakýchkoliv potíží. Auto fungovalo jako hodinky i nadále, a my vyhráli pátou i šestou erzetu. Z průběžného šestého místa jsme poskočili až na stříbrnou průběžnou příčku a bojovali o vítězství.“


Co jste měli na novém Swiftu obuté za pneumatiky?
„Z mého tréninkového Citroënu C2 jsem sundal čínské zimní pneumatiky, na kterých jsem s Ignisem odjel Jänner Rallye (ještě dva nepoužité kusy těchto pneumatik měl tým v zásobě – poznámka autora) a nazul je na závodní disky pro Swift. Pneumatiky fungovaly nádherně a nevěřil jsem, že na nich ještě budeme závodit i na Vrchovině :-).“

Můžeš nám prozradit, jaká část auta tě nejvíce překvapila?
„Auto mě asi nejvíce překvapilo podvozkem. Nemám zkušenosti s nastavením, tak jsme seřídili podvozek Suzuki Swift podle původního francouzského majitele, a to mi vyhovovalo. Potřebuji ale ještě pár set kilometrů ujet, abych si na nové auto zvykl.“

Vraťme se ale ještě k samotné Rally Vrchovina. Dvě rychlostní zkoušky do konce a ty na druhém místě v průběžném pořadí se ztrátou 4,8 sekundy?
„Uvědomovali jsme si, že jsme velice blízko vítězství, ale také jsme nechtěli nové auto hned někde zbytečně rozbít. Před poslední rychlostní zkouškou jsme naši ztrátu ještě o vteřinu stáhli. Před závěrečnou erzetou tedy panovala napjatá situace. S Martinem Tomečkou jsme se před startem domluvili, že nebudeme blbnout. I když jsme s Jindřiškou závěrečnou rychlostní zkoušku vyhráli, konečným výsledkem byl rozdíl 1,6 vteřiny ve prospěch Martina. Oba dva jsme se oproti předchozímu průjezdu zrychlili. Tímto mu ještě jednou gratuluji k vítězství a těším se na další souboje.“


Co diváci kolem tratí rychlostních zkoušek?
„I přes nepřízeň počasí bylo dost diváků, kteří se navíc z mého pohledu chovali naprosto ukázněně. Nikde jsme s nimi nezaznamenali žádné problémy. Po pořadatelské stránce jsem byl také spokojený, žádný problém nenastal a zdálo se mi, že oproti loňským ročníkům bylo kolem trati i více pořadatelů. Zrušená erzeta? Lepší rychlostní zkoušku zrušit, než aby se na ní stal nějaký průšvih.“

Jaký je tvůj další plán?
„Dalším naším závodem, kde budeme startovat je Rallye Šumava Klatovy. Doufám, že na Šumavě už nebude žádný sníh a budu moci otestovat auto konečně i na suchu. Jen mě trochu mrzí, že na Šumavu jsou přihlášené jen čtyři posádky ve třídě 9 … Na Šumavě by měl startovat i Dominique Laurent, kterého v současné době trápí chřipka, ale všichni doufáme, že se dá do startu do pořádku. A pokud bude auto po Šumavě celé, tak bych rád jel i v Lužických Horách.“

Tradičně pár slov na závěr?
„Chtěl bych poděkovat svým partnerům Suzuki Autostart České Budějovice, Derpal logistik s.r.o., Jouza Union Kaplice, PH autodíly a kamarádům, kteří mě podporují. Všem fanouškům ještě připomenu naše internetové stránky, které najdete na adrese http://www.sojkaauto.wz.cz/.“

Děkuji za rozhovor a mnoho štěstí v letošní sezoně.


Dalibor Benych
AMK Rallye Český Krumlov

Foto: Jan Ouška
[Zpět]